Når det kommer til sejlsport og både så kan en fender sammenlignes med en kofanger på en bil. Den bruges til at beskyttet båden fra direkte at ramme kajen eller andre både, hvilket kan medføre store skader. Fendere er i dag typisk produceret i gummi eller plast, hvor før i tiden brugte man enten flettet reb eller aflagte bildæk.
De fås i mange forskellige farver og prisklasser, men ens for dem alle er at de har det ene formål at beskytte din båd.
Forskellige typer fendere
Den fender der uden tvivl er mest populær i dag er den aflange/ovale fender, som man kan se på stortset alle både. Der er hul i begge ender så man både kan bruge den vandret, men også lodret ved blot at bruge hullet i den ene ende.
Der findes også fendere der specifikt er lavet til kun at bruges lodret, og de kaldes typisk for drop-fendere eller single-eyes. Det er helt op til en selv, hvad man foretrækker da de alle har den samme funktion.
Der findes også såkaldte kuglefendere, som er dråbeformet. De fylder en del mere og man har ikke samme mulighed for at gemme dem væk, som man har med almindelige aflange fendere. Nogle påstår at de kan klare større tryk for skibet, men det er endnu ikke videnskabeligt bevist endnu.
Størrelse på fender
Vi har lavet en simple tabel som guider dig til, at vælge den helt rigtige størrelse fender til din båd.
Længde på båden | Diameter | Længde |
---|---|---|
13-17 fod (4-5 m.) | 120-125 mm. | 450-540 mm. |
17-26 fod (5-8 m.) | 150 mm. | 585-645 mm. |
26-36 fod (8-11 m.) | 200-210 mm. | 620-765 mm. |
36-43 fod (11-13 m.) | 240-250 mm. | 700-940 mm. |
43-50 fod (13-15 m.) | 300 mm. | 8800-1030 mm. |